Din Cuib

Secretul din cutia permanenței

Când a fost ultima oară când te-ai jucat ”cucu-bau” cu copilul tău?

Acest joc simplu, pe lângă faptul că aduce hohote de râs, mai face și altceva: ajută copilul să înțeleagă că, deși nu te vede, tu continui să exiști. Conceptul se numește permanența obiectului și ajunge să fie înțeles de copil, pe măsură ce acesta crește.

În spatele oricărui material Montessori se află un scop sau chiar mai multe (și asta ar fi o modalitate care să te ajute să alegi jucăriile potrivite, întrebă-te ce scop are; dacă acea jucărie nu are un scop, dacă nu ajută copilul în niciun fel, atunci mai bine renunți la ea sau la ideea de a o achiziționa)

Deși poate parea o cutie banală, în spatele ei se află conceptul “permanentei obiectului”- chiar dacă nu mai vezi bila, ea continua să existe.

Nu vreau să spun însă că e suficient să luați cutia permanenței și veți putea pleca oricât vreți voi din aria vizuală a copilului. Mai e cale lungă până atunci (zâmbet).

Pe lângă faptul că ajută copilul să înțeleagă acest concept al permanenței obiectului, vorbim și de o serie de alte scopuri și beneficii ale jocului cu acest material Montessori. Pentru a putea apuca bila și a o băga în cutie, copilul are nevoie să își coordoneze mișcările mâinii, lucru care nu e ușor pentru un copil de câteva luni. Apoi vorbim și de coordonarea mână – ochi, dar și de o posibilă lecție de limbaj pentru copil, pentru că putem să întroduceți cuvinte noi: bilă, cutie, înăuntru, afară etc.

În același timp, copilul se familiarizează cu conceptul de ”cauză-efect”. Iar peste toate acestea, copilul are un sentiment de ”EU POT”. Este practic sentimentul pe care ne dorim sî îl aibă copilul, să știe că poate explora, că poate încerca în ritmul lui și până la urmă va și reuși.

 Un copil atras de acest materal poate petrece câteva minute bune lucrând cu el, în fiecare zi.

J.Piaget spunea despre permanența obiectelor că este printre achizițiile de bază pe care le face copilul. Mai mult, înțelegem de aici că un copil învață despre lumea în care trăiește prin experiențe active și  folosindu-și simțurile. De aceea copilul, în mod natural, va insista să pună mâna pe obiecte, să le ducă la gură, să le simtă, astfel să învețe despre ele.

Cutia permanentei

Iată cum putem prezenta copilului acest material:

  • Putem pune cutia pe masă sau pe un covoraș de lucru.
  • Oferim limbaj: bilă, cutie, gaură etc.
  • Apucăm bila și o poziționăm deasupra găurii ( punem accentual pe această mișcare).
  • Eliberăm bila .
  • După ce bila apare în tavă putem spune ”privește, bila a ieșit”.
  • Învităm copilul să încerce și el.

Foarte important!

  • Nu vorbim niciodată în timp ce prezentăm copilului mișcarile și nici în timp ce copilul lucrează.
  • Mișcarile pe care le facem sunt mai lente decât în mod normal, astfel încât copilul să le poată urmări.
  • Oferim timp copilului să exerseze, fără să intervenim. (singurele momente în care intervenim sunt acelea în care copilul face ceva periculos, distructiv sau deranjant)

Leave a Reply