Din Cuib

Motricitate fină

Dezoltarea mâinii, așadar a motricității fine, se află în strânsă legătură cu oportunitățile pe care le are copilul în mediul său, iar aici vorbim de posibilități infinite, de la apucarea diferitelor obiecte și eliberearea lor controlată, la frământarea aluatului sau ștergerea mobilierului din lemn.

Materialele Montessori au ceea ce numim ”controlul erorii”, așadar nu este nevoie de un adult care să spună copilului ”ai gresit”, aceștia fiind primele exerciții de autoevaluare ale copilului. El va putea observa singur dacă a reușit sau nu, alegând când și de câte ori să mai încerce.

Mâna este instrumentul inteligentei umane, omul folosindu-și mâinile pentru a pune in practică ceea ce există la nivel intelectual. Așadar nu subestimați nevoia copilului de a manipula obiectele, de a lucra cu mâinile, deci de a-și dezvolta creierul.

Motricitatea grosieră

Învățarea nu se poate produce în absența mișcării, așadar orice limitare, prin țarcuri sau orice alte dispozitive, reprezintă un real dezavantaj pentru întreg pocesul de dezvoltare al copilului.

Fie că vorbim de oglinda cu bară, pe care copilul o folosește din primele luni de viață atunci când începe să se ridice în picioare, sau de scările pe care copilul le urcă de zeci de ori fără să se plictisească, mediul copilului oferă, înainte de toate, libertate de mișcare.